top of page

Av og til kan det koke litt...

  • Forfatterens bilde: dagsem
    dagsem
  • 8. juni
  • 2 min lesing

Den lille Expressen krenger kraftig og damen ved roret klamrer seg fast det hun kan, mister kontrollen og plutselig er det fullstendig «radiobil». Vannet fosser langs rekka, først på babord, og så på styrbord. Fire par forskrekkede øyne ser på meg som bare ler. Dette er hverdagen med nybegynnere på seilkurs.

Jeg bruker å starte alle kurs med å si to ting; Det er ikke vanskelig. Og det er ikke farlig. Kjølbåter og havseilere kullseiler ikke. De synker ikke. Men de kan være litt sinte om man mister kontrollen. Når jeg seiler på langtur har folk spurt om jeg noen gang er redd. Og må jo da svare at joda, igrunnen. Men straks jeg har passert Bygdøylokket, parkert bilen og ombord i båten, - så slapper jeg av.

Moderne båter er trygge. Så lenge man evner å holde seg ombord. Selvfølgelig.

Nå har jeg holdt kurs for voksne og ungdom i små kjølbåter og store havseilere gjennom noen tiår. Noen blåmerker og kul i panna har det blitt, men virkelig ingenting å snakke om. Det er jo en sport, det er fysisk. Som kursleder prøver jeg også å pumpe litt adrenalin inn i opplegget. Fjorden er så vakker så det er lett å drømme seg bort. Når jeg merker det skjer, så stresser jeg litt og det synes folk er bare gøy.

Og så er det enkelt da. Latterlig enkelt. Men litt som å lære seg å sykle eller kjøre bil. Det er en læringskurve man må gjennom. For de aller fleste går dette veldig fort. Min erfaring etter endt kurs er at de fleste elever mestrer tilstrekkelig til å kunne seile en båt. Men noe av sjarmen med seiling er at man alltid kan bli bedre. Jeg har seilt siden jeg var ti år gammel. Aktivt regattaseiling gjennom mange år, og på lange havseilaser flere ganger. Likevel hender det jeg blir invitert med som reserve ombord på proffe lag. Og lar meg imponere, bøye meg hatten osv. Duverden så flinke det går an å bli. Så om man ikke er perfekt så spiller jo ikke det noen rolle. Om man forstår det grunnleggende etter endt kurs, så er det bare å legge i vei. Timer på sjøen. Og atter noen timer. Så opplever man plutselig mestring og at man er litt bedre enn båten der borte i le.

Og det er ingen dårlig opplevelse.


 
 
 

Kommentarer


bottom of page